ludzie... sztuka... ludzie sztuki w fotografii
RSS
środa, 10 grudnia 2008
GERHARD RICHTER Picassem XXI wieku

gerhard richter

Gerhard Richter

Tak mocne słowa, przyrównujące Richtera do Picassa, padły przy okazji otwarcia retrospektywnej wystawy niemieckiego artysty w National Gallery of Scotland w Edynburgu.

Nie powinno to dziwić, skoro całą wystawę zatytułowano Gerhard Richter jednym z najważniejszych artystów naszych czasów.

Zachwyt, nad twórczością Richtera, zjednoczył wszystkich ludzi pióra, piszących o sztuce, w największych brytyjskich gazetach.

Magnus Linklater z The Times cytuje dyrektora generalnego National Gallery of Scotland John Leighton, który mówi o Richterze jako o najbardziej wpływowym i ważnym żyjącym artyście, potwierdzając tę tezę całym swoim tekstem, Robert Clark z Guardiana pisze o malarstwie Richtera, że jest bardzo inteligentne i głęboko zmysłowe i nazywa artystę mistrzem a Mark Brown z Telegraph w sobie właściwy sposób robi następujące porównanie: Gerhard Richter jest malarzem współczesnym jak Miles Davis jest jazz’em (Gerhard Richter is to modern painting what Miles Davis is to jazz).

Czy te wszystkie laurki pisane pod adresem artysty urodzonego w Dreźnie, zachwyty nad sztuką wychodzącą spod pędzla 76 letniego malarza są trafne?

Oczywiście każdy sam powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie, odwiedzając wystawę, albo zapoznając się z osiągnięciami artysty w inny sposób, np. za pośrednictwem reprodukcji jego prac.

Dla mnie, znającego obrazy Richtera tylko z reprodukcji właśnie, było czymś ekscytującym stanąć przed obrazami „twarzą w płótno”, parafrazując popularne powiedzenie. Uwielbiam takie chwile w moich kontaktach ze sztuką, kiedy rzeczywisty wygląd dzieła sztuki okazuje się przewyższać moje o nim wyobrażenie, kiedy„w realu” zaskakuje mnie jego siła, z jaką działa na mnie jako widza, kiedy to zaskoczenie jest tak pozytywne, że kolejny raz utwierdzam się w przekonaniu, iż warto sztuce poświęcać czas penetrując jej przeróżne obszary. Tak też było tym razem.

Obrazy inspirowane fotografiami, tzw. fotoobrazy, z lat sześćdziesiątych, przekonały mnie całkowicie do wszystkich tych pięknych słów wypowiedzianych czy napisanych o sztuce Richtera. Ja zachwyciłem się tym okresem twórczości artysty, ale ktoś inny, przywiązany bardziej do tradycji malarskich, będzie wznosił peany nad Świecami i Czaszkami, które w doskonały sposób nawiązują do magicznych obrazów Vermeera, smutnych i boleśnie pięknych. Jeszcze inny miłośnik malarstwa wskaże za najwspanialsze, abstrakcyjne obrazy Richtera, gdzie artysta eksperymentuje z kolorem i kompozycją jak Mark Rothko.

Te różne oblicza sztuki artysty spowodowały, że uznaje się go za międzynarodowego "kameleona sztuki" i "mistrza wieloznaczności". Jednakże poza tymi wszystkimi różnorakimi motywami, stylistycznymi postawami i artystyczno-historycznymi odniesieniami, największym i jedynym tematem Richtera pozostaje w ostatecznym rozrachunku malarstwo samo w sobie, którego język i możliwości nieustannie bada na nowo poprzez różnorodne fazy swojej twórczości.

Nie będę omawiał poszczególnych okresów twórczości Richtera, bo mówienie o malarstwie jest nie tylko trudne, ale po prostu nie ma sensu - uważa sam artysta. Słowami da się opisać tylko to, co się da. A z tym malarstwo ma niewiele wspólnego – mówi Gerhard Richter.

A już całkiem denerwuje malarza stereotypowe pytanie: Co artysta chciał przez to powiedzieć? Odpowiada wówczas: To tak, jakby zapytać Einsteina, o czym myśli pan pisząc równania? On o niczym nie myśli, on liczy.

Obraz Mustang - Staffel namalował Richter w roku 1964 bez łamania sobie głowy – i tak powstało jedno z najbardziej znanych jego dzieł.

To jak i 59 innych obrazów zebranych, w National Gallery of Scotland zasługuje na uwagę również dlatego, że są to prace pochodzące z prywatnych kolekcji, a jak wiadomo, nie często i nie chętnie kolekcjonerzy rozstają się ze swoimi skarbami, a o pracach Richtera jak najbardziej tak należy myśleć.

gerhard richter

Gerhard Richter XL 513 i Mustang - Staffel

gerhard richter

Gerhard Richter Alfa Romeo (mit Text)

gerhard richter

Gerhard Richter Familie am Meer

Spokój i sielskość przedstawienia na obrazie Rodziana nad morzem jest tylko pozorna. Oglądając to płótno należy wiedzieeć, że sportretowany mężczyzna, teść artysty, był ginekologiem w czasie II Wijny Światowej, w czasie, kiedy ciotka Richtera została przymusowo wysterylizowana z powodu choroby psychicznej, która nie przystawała do ideologi  rasy panów. Obraz należy do serii, w której artysta podejmuje próbę rozliczenia się z historią swojej rodziny jak i historią Niemiec.

gerhard richter

Gerhard Richter Schadel mit Kerze , Szadel i Kerze

Cykl ze Świecami i Czaszkami powstał w okresie, kiedy artysta dużo myślał o śmierci, bał się jej. Malując te nostalgiczne przedstawienia bardzo realistycznie, z wielką dokładnością i starannością, przechodził swoistą terapię, starał się oswoić śmierć. Świecę wykorzystał zespół Sonic Yout's jak okładkę swojego albumu Dayream Nation, obraz został sprzedany w zeszłym roku za kwotę 7,1 miliona funtów w domu aukcyjnym Sotheby's.

gerhard richter

Gerhard Richter Kuh

gerhard richter

Gerhard Richter Ohne Titel (grun)

gerhard richter

Gerhard Richter Ohne Titel (grun) detal

Przyglądając się mlarskim eksperymentom Richtera nie można mieć wątpliwości, skąd czerpał inspirację Sasnal malując swój Las.

gerhard richter

Gerhard Richter Zwei Fiat

Stojąc przed Dwoma Fiatami odniosłem wrażenie, że wiatr pędzących samochodów muska mi twarz, że zaraz  znikną one pozostawiając obraz pustym. Podobnych wrażeń i emocji w obcowaniu z twórczością Richtera życzę wszystkim, którzy potrafią na chwilę zapomnieć o rzczywistym świecie oddając się kontemplacji sztuki.

21:23, mat-guru
Link Dodaj komentarz »